zondag 24 februari 2013

Paspelband

Yiehaa! Ik geloof dat ik zojuist voor het eerst paspelband heb gemaakt. Had het nooit eerder ergens in verwerkt, laat staan gemaakt, dus ik vond het wel een uitdaging.
Omdat ik niet kan wachten tot ik 'echt' paspelkoord kan kopen, pakte ik een katoenen koordje uit mijn bakje. Ik knipte een reep blauwe (hoeslaken)stof en heb het volgens het boek 'Zo geknipt!' in elkaar gezet. Nouja, het lijkt net echt :)
Ik heb het ook gelijk bevestigd aan wat de voorzak van een tas moet worden. Voor de maand maart staan in de Sew Along een boekenkaft en een tas op het menu (je hebt het over recepten of niet...).
De tas is het model met verzonken rits. Ik koos al een mooie buitenstof (voor mezelf) bij de IKEA maar ben er nog niet over uit waar ik die stof mee wil combineren (kleur voering, hengsel, rits). Ik besloot nu de maten van de tas aan te passen voor een kind, zodat Luuk hem evt als schooltas voor beker en bakje kan gebruiken.
Ik haalde alvast een oude spijkerbroek uit elkaar en kwam tot de conclusie dat die het net niet gaat redden. Maar voor een stoere jongenstas is het helemaal niet erg wanneer er achterop een naad (met evt stiksel erlangs) zit. De tas wordt dus van spijkerstof en krijgt deze zak voorop (hij ligt ondersteboven, voor de foto, het blauwe paspel komt dus bovenaan):

Met paspelband dus!

Binnenkort verder met de tas, ben benieuwd. Jullie ook?!

3 opmerkingen:

  1. Jazeker ben ik benieuwd (wanneer komt dat boek nu binnen dat ook ik aan de slag kan, wacht nu al ruim 1 week!!!!).
    Wat ik ook erg leuk vind is dat je het voor een jongen maakt. Bijna alles wat je ziet is voor meiden, ook super leuk hoor, maar ik heb 2 jongens en wil ook daar inspiratie voor op doen dus....ik ben benieuwd naar meer van je tas!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, leuk he, zelf paspelband maken! Ben heel benieuwd naar je tas!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, heel leuk om dat zelf te maken, en eigenlijk niet eens zo moeilijk! Ik gebruikte gewoon mijn ritsvoet (heb nog geen verzameling 'voetjes') en dat ging prima. Mijn naald kan alleen naar rechts uit center en dat was hier heel handig.
      Twijfel wel of ik ook paspel aan de bovenkant van de tas maak. Het moet tenslotte een jongenstas worden en ik weet niet of dat de tas een beetje te 'tuttig' maakt... Ga nu eerst maar eens de spijkerstof knippen. Bedacht me dat ik de tas zo'n 2 centimeter hoger ga maken, de rits zit natuurlijk verzonken en ik wil dat er straks wel een beker in past :)

      Verwijderen